Rope Skipping er sjovt og intenst – og du kan være sikker på at få sved på panden

Har du nogensinde hørt om Rope Skipping? Hvis ikke, er du ikke alene. Mens sporten er vokset i popularitet i de senere år, er det stadig en relativt ukendt aktivitet for mange. Men for de, der har opdaget det, er Rope Skipping en sjov og udfordrende sport, der kombinerer teknisk dygtighed med fysisk træning. Lad os se nærmere på hvad sportsgrenen mere præcist er, og hvorfor er det så sjovt.

Hvad er Rope Skipping?

Rope Skipping er en sportsgren, hvor man hopper over et reb, mens man udfører forskellige teknikker og bevægelser.

Sporten kan udføres individuelt eller i hold, og der er forskellige discipliner inden for Rope Skipping, herunder individuel speed, Double Dutch, Single Rope Freestyle, Double Dutch Freestyle og Team Freestyle.

Individuel speed handler om at udføre så mange hop som muligt på et bestemt tidsinterval, mens Double Dutch involverer to reb og to personer, der koordinerer deres hop. Single Rope Freestyle og Double Dutch Freestyle er mere koreograferede discipliner, hvor man udfører en række tekniske færdigheder og bevægelser til musik. Team Freestyle involverer et hold, der udfører en synkroniseret rutine med Single Rope eller Double Dutch reb.

Men det er ikke kun en effektiv form for motion – det er også utroligt sjovt! At hoppe med rebet giver en frihed og energi, som mange andre former for motion ikke gør. Det er en sjov måde at bevæge sige på, og det er i den grad også en social oplevelse i de holdbaserede discipliner, hvor man er meget afhængig af hinanden. Derudover er der mange forskellige varianter, så du aldrig vil kede dig. Du kan prøve alt fra enkle hoppemønstre til avancerede træk, der kræver en høj grad af koordination og koncentration. Du kan også tage rebet med dig overalt, så du kan hoppe, når det passer dig.

Rope Skipping i Danmark

I Danmark er sportsgrenen blevet populært blandt børn og unge, selvom sportsgrenen ikke er så stor endnu. Der er flere klubber rundt omkring i Danmark, og sporten er også blevet en større og større del af skolers idrætsundervisning. Den mest kendte klub i Danmark er formentlig Gug Rope Skipping klub. Klubben blev grundlagt i 2008 og har siden da haft stor succes i Danmark og internationalt. De deltog bl.a. også i “Danmark har talent” – se deres performance i videoen nedenfor.

Rope Skipping i Danmark
Rope Skipping I Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=6vFpSHOlDeM

Rope Skipping og sundhed

Det er også en fremragende måde at forbedre din generelle sundhed og form på. Det styrker dit hjerte, forbedrer din kondition og hjælper med at holde dig i form. Det er også en stor måde at få frigivet stress på, da det kan hjælpe med at øge endorfinerne og give dig en følelse af velvære.

Er det noget for alle?

I sidste ende er rope skipping en form for motion, der er sjov, effektiv og tilgængelig for alle. Hvad enten du er en erfaren træningsfanatiker eller en nybegynder, der søger en måde at få motion på, er det en fremragende mulighed. Så hvorfor ikke tage rebet op og prøve det i dag? Du vil hurtigt opdage, hvorfor så mange mennesker elsker at hoppe med rebet!

Find træningsvideoer – Vi samarbejder med Rope Skipping Komitéen

På Pulsskolen er vi begejstrede over, at samarbejder med Rope Skipping Komitéen under GymDanmark, om at udbrede kendskabet til Rope Skipping. Og hvis du heller ikke kan vente til sommer, kan I via dette link, finde træningsvideoer, er bl.a. viser, hvordan man hopper Speedhop.

Få mere inspiration

Få mere inspiration til andre sportsgrene her: https://www.pulsskolen.dk/sportsgrene

Og husk at du kan prøve det på Pulsskolen – tilmeld dig her: https://www.pulsskolen.dk