21 apr

”På Pulsskolen oplevede jeg for alvor et fællesskab, hvor alle kunne være med”

Inspiration, Instruktør

 

Pulsskolen har en intention om at skabe et fællesskab, hvor der er plads til alle – uanset sportslige kvalifikationer. Det oplevede Christina for alvor, da hun var instruktør på Pulsskolen første gang. Læs med og hør hendes tanker om, hvad Pulsskolen gør endnu bedre end de sommerferieaktiviteter, hun tidligere har prøvet.

Tekst: Christina Slot

Sidste sommer havde jeg min debut som instruktør på Pulsskolen, hvilket skulle vise sig at være noget af en oplevelse! Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle forvente, selvom jeg godt kendte konceptet: ”En uge i sommerferien, hvor børn og unge mærker glæden ved idræt – forskellige former for idræt vel at mærke”.

På Pulsskolen oplevede jeg for alvor et fællesskab, hvor alle kunne være med

Jeg har selv været engageret håndboldspiller hele min barndom og rejste hver sommer land og rige rundt for at nå så mange håndboldskoler som muligt i løbet af ferien – for håndboldskole, det var da det fedeste i hele verden! Det syntes jeg i hvert fald dengang. Mit nystiftede bekendtskab med Pulsskolen har dog i bagklogskabens lys sat nogle tanker i gang og givet et nyt perspektiv omkring idræt i sommerferien.

Tidligere erfaringer
På Pulsskolen er tanken, at alle kan være med, og at man ikke behøver at være god til idræt – man skal bare have lysten. Det er sikkert også grundlaget på håndboldskolerne, dog mindes jeg, at det ofte var de bedste, der oplevede succes og fik mest opmærksomhed. Jeg husker blandt andet en håndboldskole, hvor vi deltagere kunne blive udtaget til et såkaldt ”Star Team”, som bestod af kun de allerbedste spillere. Dette Star Team skulle på sidstedagen spille kamp mod trænerne, mens de resterende børn blot skulle sidde på sidelinjen og se på – sikkert med følelsen af, at de ikke var gode nok. Jeg husker stadig, hvor angstprovokerende det var, og hvor stort et fokus der pludselig kom på, at man skulle præstere, frem for, at man dedikerede sig til sporten på grund af glæden ved idræt. Man ville jo så nødigt sidde på sidelinjen, mens vennerne blev ’stjernificeret’ på banen. Dermed ikke sagt, at det fungerer sådan på alle håndbold- såvel som fodboldskoler rundt i landet, og måske mine tanker er en smule sat på spidsen, men her kommer pointen.

Pulsskolen lykkes at fuldføre ambitionen om at bruge idræt som et socialt samlingspunkt

Glæden ved idræt med idræt i sommerferien.

Et tydeligt fællesskab
For min hensigt med denne lille fortælling er blot at fremhæve de positive ting ved Pulsskolen, som jeg fik øjnene op for sidste sommer. På Pulsskolen oplevede jeg for alvor et fællesskab, hvor alle kunne være med. Et fællesskab, hvori idræt bliver betragtet som en social katalysater og igangsætter for nye bekendtskaber, fede oplevelser og ikke mindst ny, forøget glæde ved idræt.

 Pulsskolen er et fantastisk koncept, da det favner bredt og står med åbne arme for alle – både dem, der i forvejen er dygtige sportsudøvere samt dem, der bare elsker at dyrke idræt

Og det kunne virkelig mærkes! Jeg var selv instruktør i streethåndbold, hvor nogle børn havde nogle færdigheder fra de lokale klubber, hvor de til dagligt spiller håndbold. Alligevel blev der skabt et fællesskab, hvor alle kunne være med. Et fællesskab, som var kendetegnet ved gensidig opbakning og støtte – både fra dem, der i forvejen spillede håndbold og til de øvrige, men også omvendt fra dem, der ikke havde prøvet håndbold før og til dem, der var på hjemmebane i sporten. Det var fedt at opleve, da det i høj grad viser, hvor vigtigt et nøgleord diversitet er på Pulsskolen. Her oplevede jeg for alvor, hvordan det for Pulsskolen lykkes at fuldføre ambitionen om at bruge idræt som et socialt samlingspunkt for alle, der har lyst og interesse i dette fællesskab.

Visionen i praksis
Jeg er således af den overbevisning, at Pulsskolen er et fantastisk koncept, da det favner bredt og står med åbne arme for alle – både dem, der i forvejen er dygtige sportsudøvere samt dem, der bare elsker at dyrke idræt. Midt i denne refleksion er det netop gået op for mig, at mine observationer rammer selve hjertesagen for Pulsskolen – budskabet, som grundlæggerne brænder for at formidle – nemlig kombinationen mellem glæden ved idræt og fællesskab.

Læs også Nikolai og Helenes oplevelser som instruktør på Pulsskolen her.

Læs også om Mettes første gang som instruktør på Pulsskolen her.



0 Comment

Would you like to join the discussion? Feel free to contribute!

1 Pingback

Write a Reply or Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Alsidighed styrker l… april 18, 2016 Fuld skrue på forber… april 23, 2016

Få den bedste uge i sommerferien