30 mar

Leg er alvor

Inspiration, Pulsbloggen

At være underviser på PulsSkolen kræver en bestemt tankegang. Vi har nogle klare principper, som vi mener, giver den bedste undervisning, men som også udfordrer den traditionelle idrætsundervisning på visse punkter. Vi vil derfor forsøge, gennem nogle små indlæg, at give et indblik i vores overvejelser om den gode undervisning. Det følgende indlæg omhandler, hvordan vi arbejder med leg på Pulsskolen.

Tekst: Mikkel Curth

“Men alvor af en anden orden end den, som eksisterer uden for legens rammer”

Sådan skrev legeforsker Jørn Møller i 1990, og citatet illustrerer på bedste vis legens væsen. Leg skal skal tages alvorligt indenfor de rammer, som legen angiver. Ellers er der ingen leg. Leg er alvor for de personer, der indgår i legen.

Legen giver os muligheden for at komme i kontakt med livet selv

At lege kræver indlevelse, hvor man giver sig hen i legen. Tør lade følelser, lyster mm. komme til udtryk i legen.

Når vi bliver voksne glemmer vi ofte legens betydning. Vi opfatter ofte leg som en børneaktivitet, men leg er og har altid været nøglen til menneskets udvikling, som legeforskeren Ann Charlotte Thorsted (2013) forklarer det. Hun har bl.a. vist, hvorledes leg kan understøtte innovation, kommunikation og samarbejde blandt medarbejderne på bl.a. LEGO. Legen er medvirkende til at åbne en anden tid, et andet rum, der ikke styres af den effektive arbejdslivstænkning.

Vi ønsker, at deltagerne på Pulsskolen skal opleve legens forunderlige verden

Livet får sin egen rytme, hvor vi forbindes med hinanden, skaber glæde, kreativitet, fornyet energi og engagement (ibid.). Legen giver os muligheden for at komme i kontakt med livet selv. Men vi oplever det kun, hvis vi går ind i legen og lader den opsluge os. Det er her, at børns umiddelbarhed og fantasi er at misunde.

Men den gode leg er ikke bare at tage for givet, men kan skabes gennem de rette rammer. Rammer, som vi har specialiseret os i at skabe for både børn og voksne. Vi ønsker, at deltagerne på Pulsskolen skal opleve legens forunderlige verden både i forbindelse med konkrete idrætsgrene, men også i forbindelse med torsdagens temadag, hvor vi skaber et legende univers.

For os som instruktører er det befriende, at kunne få lov til at være opslugt i en anden verden for en stund, hvor der gælder andre regler, end der gælder uden for legens rammer. Vi går i hvert fald op i legen – og det kan vi heldigvis også mærke, at deltagerne på Pulsskolen gør!

Læs også Mikkels indlæg om motivation her.

Læs i øvrigt mere om emnet her:
Møller, Jørn, 1990, Ninas Ballon, Gerlev Idrætshøjskole Årsskrift, 19-20
Thorsted, Ann Charlotte, 2013, Den legende organisation, L&R Business



0 Comment

Would you like to join the discussion? Feel free to contribute!

1 Pingback

  1. […] Læs også Mikkels indlæg om legens alvor her. […]

Write a Reply or Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

At motivere uden brug… marts 17, 2016 ”Man kan begynde ti… april 12, 2016

Få den bedste uge i sommerferien