22 feb

”Jeg gør op med stereotype pigeelementer og fjerner de barrierer, der er i dans”

Instruktør

Dans går for at være lidt af en pigesport, hvilket er en skam! Jeg vil derfor afkræfte myten, om at drenge ikke kan og vil danse, ved at stille en række spørgsmål til Monica, der har været danseinstruktør på Pulsskolen gennem 3 år.

Tekst Christina Slot

Hvordan tager deltagerne imod dans som aktivitet på Pulsskolen?
Overordnet bliver det vildt positivt taget imod – i hvert fald når først vi er igang. Generelt oplever jeg tit en negativ tilgang, især fra drengene, der kommenterer: ”Åhh nej skal vi danse”. Men når først vi kommer i gang, finder de ud af, at det er meget mere end ballet og pirouetter, men at hip hop, som er temaet i år, faktisk er rigtig fedt.

Vi leger og tonser også en masse, selvom der står dans på skemaet, man kan nemlig sagtens kombinere leg og dans. Derfor oplever jeg ofte, at de synes, at det er fedt alligevel og derfor går fra timen med en succesoplevelse.

Hvad kan en idrætsgren som dans give børnene?
Det særlige ved dans er, at det som aktivitet på Pulsskolen skiller sig ud. På mange af de andre aktiviteter er børnene inddelt i hold, ligesom meget handler om en bold. Dette element fjernes i dansen, hvor man primært har fokus på sig selv og sin krop. Det er med til at give deltagerne bevidsthed om deres krop, hvilket kan udfordre mange. Det er noget, de ikke er vant til, hvorfor det er med til at rykke nogle personlige grænser – og det er her dans som idrætsgren bliver sund og givende.

Hvad gør du for at vende tankegangen hos dem, der ikke har lyst til at danse?
Jeg prøver i høj grad at gøre op med stereotype pigeelementer, der godt kan være tendens til at eksistere i dans normalt. Eksempelvis har jeg lavet den originale stopdans om til, at det skal handle om ikke at stå stille, men omvendt at bevæge sig mest.

Derudover putter jeg en masse lege og konkurrencer ind mellem selve danseundervisningen, så det ikke bliver for ”seriøst” og ikke blot handler om at skulle præstere. Og det må siges at virke! Jeg hører ofte snak i krogene om, at det har været fedt, ligesom jeg har oplevet, at en mor er kommet hen for at rose mig den efterfølgende dag. Hun fortalte, at hendes dreng ikke gad danse, men var kommet glad hjem og havde fortalt, hvor fedt det var.

Er der en bestemt hensigt eller tankegang bag udviklingen af dit program til Pulsskolen?
Jeg forsøger at fjerne de barrierer, der er ved dansen. Det gør jeg ved at sætte nogle rammer omkring dansen, så der ikke er alt for frie tøjler. Et godt eksempel er, at de skal følge mig og mine bevægelser, så de ikke selv er ansvarlige for at finde på dansetrin. På den måde bliver det en form for leg, hvor man bevæger sig sammen med hinanden frem for at blive udstillet for de andre.



1 Comment

Would you like to join the discussion? Feel free to contribute!

Write a Reply or Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vi ER vores krop februar 8, 2017 ”Man behøver ikke … marts 8, 2017

Få den bedste uge i sommerferien