18 apr

Alsidighed styrker læringen

Inspiration, Pulsbloggen

At være underviser på Pulsskolen kræver en bestemt tankegang. Vi har nogle klare principper, som vi mener, giver den bedste undervisning, men som også udfordrer den traditionelle idrætsundervisning på visse punkter. Vi vil derfor forsøge, gennem nogle små indlæg, at give et indblik i vores overvejelser om den gode undervisning. Det følgende indlæg omhandler, hvordan vi arbejder med leg på Pulsskolen.

Tekst: Mikkel Curth

Vi kender alle det gamle mantra om, at det handler om at gøre den samme ting 10.000 gange, hvis du ønsker at blive god til det. Forskning fra Johns Hopkins Universitet (2016) udfordrer dog dette paradigme i et studie, hvor 86 deltagere skulle flytte en cursor ved at klemme den i stedet for at skubbe den.

Vi skal tvinge os til at tænke nyt

Deltagere blev delt i tre grupper. En gruppe, der øvede sig på opgaven. En gruppe, der var kontrolgruppe og ikke øvede sig, og den sidste gruppe, der øvede sig med forskellige former for tryk på musen.

Den sidste gruppe løste efterfølgende opgaven dobbelt så godt, som gruppen, der kun gentog øvelsen.

De kunne konkludere, at vi mestrer opgaven hurtigere ved at udføre modificerede udgaver af den opgave, vi vil udføre.

I virkeligheden ikke så overraskende. Vi kender det bl.a., når vi ønsker at forbedre fysiologiske parametre som i forbindelse med bl.a. løb, styrketræning osv. Hvis vi gør det, vi altid gør, opnår vi blot en stagnering og ikke en forbedring. Det handler om at udfordre os selv på nye måder.

Vi skal ikke være så bange for at give udøverne forskellige udfordringer

Et godt eksempel er elitetræningen i Hillerød Kommune, hvor de bedste ungdomsudøvere samles to gange om ugen og træner i grundmotoriske færdigheder med udgangspunkt i gymnastikken. Det er her underordnet, om udøverne er golfspillere, håndboldspillere, svømmere o.lign. De opnår alle forbedringer i deres egne idrætsgrene ved at træne variereret.

Vi skal ikke være så bange for at give udøverne forskellige udfordringer. Det, vi har brug for i det virkelige liv er heller aldrig helt det samme. Vi skal tvinge os til at tænke nyt. Det kræver langt mere af vores hjerne end at gøre det samme 10.000 gange.

Hvis vi gør det, vi altid gør, opnår vi blot en stagnering og ikke en forbedring. Det handler om at udfordre os selv på nye måder

Pulsskolen blev etableret på denne overbevisning i 1994, hvor stifteren af Pulsskolen, Kurt Curth, var af den opfattelse, at der manglede et mere varieret tilbud til ungdommen i Hillerød. Børn, der gik til fodbold, håndbold, svømning e.lign. havde alle godt af, at blive undervist i nye idrætsgrene. Lære nye færdigheder, da variation er med til at styrke den motoriske udvikling. Vi kan overføre mange aspekter fra de forskellige idrætsgrene, og det er en gave, at træne mere end én ting.

Derfor kommer du også til at prøve et bredt udsnit af forskellige idrætsgrene på Pulsskolen. Samtidig kunne du jo også være heldig, at opdage en ny idrætsgren, som er så sjov, at du bare må gå til den bagefter.

Her kan du læse om Oscar, der efter Pulsskolen bare måtte starte til basket og hockey.

Læs også Mikkels indlæg om motivation her og om legs alvor her.

Læs i øvrigt mere om emnet her.



0 Comment

Would you like to join the discussion? Feel free to contribute!

1 Pingback

Write a Reply or Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

”Man kan begynde ti… april 12, 2016 ”På Pulsskolen opl… april 21, 2016

Få den bedste uge i sommerferien